مدیر‌عامل شرکت خودروسازی کارمانیا اعلام کرد: فاینانس ۸۰ درصدی برای ورود اتوبوس‌های برقی به ایران

یکی از معضلاتی که در دو دهه اخیر گریبانگیر کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران شده، آلودگی هواست که مشکلات زیادی برای مردم و دولت ایجاد کرده است. از سوی دیگر به باور کارشناسان آلودگی ناشی از سوخت خودروها درصد بالایی از این آلودگی را شامل می‌شود، این در حالی است که همواره در سال‌های گذشته گسترش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در دستور کار دولت قرار گرفته، اما این امر با مشکلات زیادی همراه بوده است.

به گزارش مجله خودروئی هزار، این در حالی است که استفاده از خودروهای برقی یکی از راهکارهایی محسوب می‌شود که می‌توان آلودگی هوا را به میزان بسیار زیادی کاهش داد، اما استفاده از این خودروها در کشور وجود ندارد. به همین دلیل شرکت خودروسازی کارمانیا قصد ورود به حوزه خودروهای برقی و هیبرید را دارد و در این راستا اولین خودروهای تمام‌برقی را وارد کشور کرده و مذاکراتی با شهرداری تهران برای استفاده از اتوبوس‌های برقی و به‌کارگیری آنها در خطوط بی‌آرتی صورت داده است. در همین زمینه پویا سالاری‌شریف، مدیرعامل شرکت خودروسازی کارمانیا در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» جزئیات این موضوع را تشریح کرد.

با توجه به قصد شرکت شما برای ورود به حوزه خودروهای برقی، آخرین وضعیت عرضه خودروی برقی شرکت بی‌وای‌دی به بازار در چه مرحله قرار دارد؟
با توجه به همکاری که شرکت کارمانیا و بی‌وای‌دی با یکدیگر دارند و شریک تجاری هم محسوب می‌شوند؛ و از سوی دیگر بی‌وای‌دی در زمینه تولید خودروهای برقی و هیبرید در جهان پیشگام است، در همین راستا اولین خودروی تمام‌برقی شرکت بی‌وای‌دی وارد ایران شده و در حال سپری کردن آزمایش‌های مربوطه، استانداردسازی‌های لازم و اخذ مجوزهای موردنیاز است و به‌زودی این خودرو به عنوان اولین خودروی تمام‌برقی پلاک ملی خواهد شد.

این خودرو قرار است چگونه عرضه شود، آیا برای استفاده ارگان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در دسترس مردم قرار خواهد گرفت؟
این خودرو قرار است در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به‌عنوان تاکسی و در اختیار ارگان‌هایی مانند پلیس قرار گیرد. سگمنت این خودرو استیشن و ظرفیت آن ۵ نفر است.
با توجه به اینکه قیمت هر یک از این اتوبوس‌ها حدود ۵۰۰ هزار دلار است، فاینانس چینی‌ها ۸۰ درصد این مبلغ را پوشش خواهد داد و برای خرید این اتوبوس‌ها فقط باید ۲۰ درصد را بپردازند. این در حالی است که زمان فاینانس این طرح نیز بلند‌مدت خواهد بود.

 این خودرو با هربار شارژ چه مسافتی را می‌پیماید؟
این خودروی تمام‌برقی با هربار شارژ مسافتی بالغ بر ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کند که این امر در نوع خود قابل‌توجه است، این در حالی است که خودروهای برقی که توسط شرکت تسلا نیز طراحی و تولید می‌شود، چنین ظرفیتی ندارند
برنامه شرکت کارمانیا برای واردات خودرو‌های هیبرید چیست؟
در حال کار روی واردات دو مدل از خودروهای هیبرید به صورت «سی بی یو»هستیم که در شش ماه آینده یکی از این خودروها وارد کشور می‌شود.

با توجه به ورود خودروی تمام‌برقی از سوی شما، آیا مذاکراتی بین شما و ارگان‌هایی مانند شهرداری و پلیس برای استفاده از این خودروهای تمام برقی صورت گرفته است؟
بله، از حدود دو ماه گذشته مذاکراتی با شهرداری تهران و نیروی انتظامی انجام شده و اطلاعات دقیق در این رابطه به آنها ارائه شده است. ما به‌عنوان تامین‌کننده خودروها آمادگی پشتیبانی و تامین این خودروهای برقی را داریم و بستر استفاده از این موضوع فراهم شده است.

شما برنامه‌ای برای ورود اتوبوس‌های برقی دارید؟
بله، موضوع ورود اتوبوس‌های برقی در دستور کار شرکت کارمانیا قرار گرفته است، شرکت بی‌وای‌دی در حال حاضر اتوبوس‌های برقی را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کند و آمادگی دارد در کشور  نیز چنین اقدامی انجام دهد.
در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در این راستا در دو ماه گذشته با مسئولان شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوس‌رانی مذاکراتی صورت گرفته و تمام جزئیات این موضوع در اختیار آنها گذاشته شده است، اما دوستان تاکنون در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌اند.
آیا طرف چینی قصد ارائه تسهیلات برای ورود اتوبوس‌های برقی به کشور را دارد؟
بله، با مذاکراتی که با چینی‌ها انجام داده‌ایم، آنها برای ورود این اتوبوس‌ها به کشور فاینانس بلندمدت خواهند داد و این فرصت خوبی محسوب می‌شود که در این زمینه فراهم شده است.
جزئیات این فاینانس چیست؟
با توجه به اینکه قیمت هر یک از این اتوبوس‌ها حدود ۵۰۰ هزار دلار است، فاینانس چینی‌ها ۸۰ درصد این مبلغ را پوشش خواهد داد و برای خرید این اتوبوس‌ها فقط باید ۲۰ درصد را بپردازند.
 در مورد موضوع تامین برق این اتوبوس‌ها چه راهکاری در نظر گرفته‌اید؟
بهترین مکان برای استفاده از این خودروهای برقی خطوط بی‌آرتی و مسیر این اتوبوس‌ها نیز مشخص است. از سوی دیگر در ابتدا و انتهای مسیر اتوبوس‌ها در پارکینگ قرار می‌گیرند، جایگاه شارژ باتری این اتوبوس‌ها در پارکینگ‌ها تعبیه خواهد شد و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.
وضعیت تامین برق آن‌ها چه خواهد شد؟
با توجه به اینکه مسیر خودروهایی مانند تاکسی‌ها گردشی است، موضوع جایگاه شارژ باتری‌ها نیز قدری کار را مشکل می‌کند، اما برای حل این موضوع به شهرداری تهران اعلام کردیم و برای آغاز کار می‌توان یک منطقه را به عنوان پایلوت در نظر گرفت و کار را شروع کرد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *